Elektrické dráhy - historie

ODKAZY Klikněte zde pro rozvinutí mnoha dalších odkazů (kořen navigace)
Bechyňka Bechyňka
Soubor fotek, pohledů a momentek od vzniku dráhy do roku 2007.
Křižík 1903 Křižík 1903
Elektrický pohon na železnicích. Místní dráha z Tábora do Bechyně. Autor: František Křižík, elektrotechnický závod v Praze-Karlíně.
Lipenka Lipenka
Mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem bylo vždy v Čertových proudech úzké místo vodní dopravy po Vltavě. Přes balvany a peřeje nemohly projíždět vory, ba dokonce nebylo možné plavit ani samotné klády či polenové dříví. Koryto řeky zde bylo jednoznačně nesplavné. Vltavským údolím však cesta procházet musela a musela být i náležitě výkonná - to věděli už ve středověku. Koncem 19 století se konečně počalo uvažovat o železničním spojení
Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku
V roce 2001 uplynulo již devadesát let od zahájení prací na elektrizaci slezských podkrkonošských železnic. Síť těchto tratí sahala od Zhořelce až po Vratislav, a na dvou místech - v Meziměstí a v dnešním Kořenově - vcházela i na naše území. Jelikož se jednalo o první použití elektřiny na hlavních tratích v našem nejbližším sousedství (a prakticky i u nás), věnujme této historii - počínající rokem 1911 a ukončené politickými změnami po roce 1945 - pár řádků následujícího článku.
Kandó 50 Hz vynikající maďarský elektrotechnik a vynaálezce (Pešť 10.7.1869 - Budapešť 13.1.1931). Jeho jméno se pojí zejména s elektrifikací Maďarska a elektrifikací maďarských státních drah po 1.světové válce.
Elektrifizierte Strecken der PHS und DRG Elektrifizierte Strecken der PHS und DRG
Autor: Thomas Scherrans Úspěšný pokusný provoz na trati Dessau - Bitterfeld počínající datem 18.ledna 1911 vedl k rozhodnutí vyzkoušet elektrický provoz na obtížnejších tratích. Nejlepší podmínky k tomu nabízela trať Lauban - Koenigszelt. Stoupání mezi 10 až 20 promile, pravě tak jako malé poloměry kolem 184 m dávaly této trati, která probíhá po slezké vysočině, charakter horské dráhy.
Jelnia Góra-Szklarska Poreba Jelnia Góra-Szklarska Poreba
Autor: Wojciech Michalski Jak
Verein Schlesische Gebirgbahnen Verein Schlesische Gebirgbahnen
Bohatá dokumentace o vývoji elektrické dopravy ve Slezku s více než 400 historickými fotografiemi, náčrty, archivními materiály a odbornými technickými příspěvky - právě tak jako představení těchto kapitol z dějin železniční dopravy v modelu. - něměcky -