Elektrické dráhy - historie | Vyhledávání: |
ODKAZY | Klikněte zde pro rozvinutí mnoha dalších odkazů (kořen navigace) |
Bechyňka Soubor fotek, pohledů a momentek od vzniku dráhy do roku 2007. | |
Křižík 1903 Elektrický pohon na železnicích. Místní dráha z Tábora do Bechyně. Autor: František Křižík, elektrotechnický závod v Praze-Karlíně. | |
Lipenka Mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem bylo vždy v Čertových proudech úzké místo vodní dopravy po Vltavě. Přes balvany a peřeje nemohly projíždět vory, ba dokonce nebylo možné plavit ani samotné klády či polenové dříví. Koryto řeky zde bylo jednoznačně nesplavné. Vltavským údolím však cesta procházet musela a musela být i náležitě výkonná - to věděli už ve středověku. Koncem 19 století se konečně počalo uvažovat o železničním spojení | |
Kandó 50 Hz | vynikající maďarský elektrotechnik a vynaálezce (Pešť 10.7.1869 - Budapešť 13.1.1931). Jeho jméno se pojí zejména s elektrifikací Maďarska a elektrifikací maďarských státních drah po 1.světové válce. |
Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku V roce 2001 uplynulo již devadesát let od zahájení prací na elektrizaci slezských podkrkonošských železnic. Síť těchto tratí sahala od Zhořelce až po Vratislav, a na dvou místech - v Meziměstí a v dnešním Kořenově - vcházela i na naše území. Jelikož se jednalo o první použití elektřiny na hlavních tratích v našem nejbližším sousedství (a prakticky i u nás), věnujme této historii - počínající rokem 1911 a ukončené politickými změnami po roce 1945 - pár řádků následujícího článku. | |
Italské třífázovky | Zajímavá episoda - trvající zhruba 70 let. Kandó zaved Italům třífázovou dráhu. Ta se osvědčila natolik, že Italové nakonec zbudovali téměř 2000 km tratí elektrizovaných tímto systémem... |
Der elektrische Zugbetrieb in Schleisen Německy Der elektrische Zugbetrieb in Schleisen von1911-1945. Elektrische Triebfahrzeuge, Fahrleitungsanlagen und Betrieb auf den schleisischen Gebirgsbahnen | |
Elektrifizierte Strecken der PHS und DRG Autor: Thomas Scherrans Úspěšný pokusný provoz na trati Dessau - Bitterfeld počínající datem 18.ledna 1911 vedl k rozhodnutí vyzkoušet elektrický provoz na obtížnejších tratích. Nejlepší podmínky k tomu nabízela trať Lauban - Koenigszelt. Stoupání mezi 10 až 20 promile, pravě tak jako malé poloměry kolem 184 m dávaly této trati, která probíhá po slezké vysočině, charakter horské dráhy. | |
Jelnia Góra-Szklarska Poreba Autor: Wojciech Michalski Jak | |
Verein Schlesische Gebirgbahnen Bohatá dokumentace o vývoji elektrické dopravy ve Slezku s více než 400 historickými fotografiemi, náčrty, archivními materiály a odbornými technickými příspěvky - právě tak jako představení těchto kapitol z dějin železniční dopravy v modelu. - něměcky - |