Elektrické dráhy - historie

Vyhledávání:
ODKAZY Klikněte zde pro rozvinutí mnoha dalších odkazů (kořen navigace)
Bechyňka Bechyňka
Soubor fotek, pohledů a momentek od vzniku dráhy do roku 2007.
Křižík 1903 Křižík 1903
Elektrický pohon na železnicích. Místní dráha z Tábora do Bechyně. Autor: František Křižík, elektrotechnický závod v Praze-Karlíně.
Lipenka Lipenka
Mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem bylo vždy v Čertových proudech úzké místo vodní dopravy po Vltavě. Přes balvany a peřeje nemohly projíždět vory, ba dokonce nebylo možné plavit ani samotné klády či polenové dříví. Koryto řeky zde bylo jednoznačně nesplavné. Vltavským údolím však cesta procházet musela a musela být i náležitě výkonná - to věděli už ve středověku. Koncem 19 století se konečně počalo uvažovat o železničním spojení
Kandó 50 Hz vynikající maďarský elektrotechnik a vynaálezce (Pešť 10.7.1869 - Budapešť 13.1.1931). Jeho jméno se pojí zejména s elektrifikací Maďarska a elektrifikací maďarských státních drah po 1.světové válce.
Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku
V roce 2001 uplynulo již devadesát let od zahájení prací na elektrizaci slezských podkrkonošských železnic. Síť těchto tratí sahala od Zhořelce až po Vratislav, a na dvou místech - v Meziměstí a v dnešním Kořenově - vcházela i na naše území. Jelikož se jednalo o první použití elektřiny na hlavních tratích v našem nejbližším sousedství (a prakticky i u nás), věnujme této historii - počínající rokem 1911 a ukončené politickými změnami po roce 1945 - pár řádků následujícího článku.
Italské třífázovky Zajímavá episoda - trvající zhruba 70 let. Kandó zaved Italům třífázovou dráhu. Ta se osvědčila natolik, že Italové nakonec zbudovali téměř 2000 km tratí elektrizovaných tímto systémem...
Der elektrische Zugbetrieb in Schleisen Der elektrische Zugbetrieb in Schleisen
Německy Der elektrische Zugbetrieb in Schleisen von1911-1945. Elektrische Triebfahrzeuge, Fahrleitungsanlagen und Betrieb auf den schleisischen Gebirgsbahnen
Elektrifizierte Strecken der PHS und DRG Elektrifizierte Strecken der PHS und DRG
Autor: Thomas Scherrans Úspěšný pokusný provoz na trati Dessau - Bitterfeld počínající datem 18.ledna 1911 vedl k rozhodnutí vyzkoušet elektrický provoz na obtížnejších tratích. Nejlepší podmínky k tomu nabízela trať Lauban - Koenigszelt. Stoupání mezi 10 až 20 promile, pravě tak jako malé poloměry kolem 184 m dávaly této trati, která probíhá po slezké vysočině, charakter horské dráhy.
Jelnia Góra-Szklarska Poreba Jelnia Góra-Szklarska Poreba
Autor: Wojciech Michalski Jak
Verein Schlesische Gebirgbahnen Verein Schlesische Gebirgbahnen
Bohatá dokumentace o vývoji elektrické dopravy ve Slezku s více než 400 historickými fotografiemi, náčrty, archivními materiály a odbornými technickými příspěvky - právě tak jako představení těchto kapitol z dějin železniční dopravy v modelu. - něměcky -