Historii výstavby dráhy popsal ing. Aleš Pokorný v časopise Železničář
1989/5 v článku "Z Libně do Vršovic"
- včetně dobových obrázků.
The history of the building this junction is in the article of ing. Pokorny -
the text is in Czech for now - but the historic photographs may be interesting.
Za předmnichovské republiky (1919) bylo dokončeno železniční spojení
Praha Libeň-horní - Malešice - seřaďovací
nádraží Vršovice.Úkolem tohoto
spojení byl odklon nákladní dopravy z centra, zejména z Wilsonova (Hlavního)
nádraží.
Později bylo zprovozněno Nákladové
nádraží Žižkov (1936 - připojené do stanice Malešice), dvoukolejnou tratí byly spojeny nádraží Malešice a Běchovice(1939) a byla
vybudována jednokolejná spojka z Malešic do Hostivaře . Trať byla
elektrizována v roce 1951.
Někdy v létech šedesátých (1964) byla tato soustava rozšířena o
spojení z Vršovic
přes Krč a Most inteligence do Radotína.
Ačkoliv v Praze, vede spojka Praha Libeň-horní - Hostivař
hezkou krajinou a je na ní několik zajímavých železničních staveb. Již
delší dobu jsem pomýšlel na, že si tento úsek projdu. Následující forky
jsem pořídil na apríla roku 2000.
At the end of World War I (1919) was build the cargo railway on east edge of Prague
(from Liben to Vrsovice) in
order to make the center of the town free from freight trains. Later was build cargo terminal on Zizkov
(1936), junction Malesice - Hostivar (?) and the connection Malesice
- Bechovice(1939) . In the year 1951 was the railway electrified. In 1964 was built the
connection from Vrsovice to Radotin on south-west.
Jako obvykle: kliknutím na obrázek vlevo jej zvětšíte na
velikost 800x600 pix.
Mezitím také přebírá veškerou kontejnerovou dopravu z Německa do terminálu v
Horních Měcholúpech (přípojná stanice Praha Uhříněves) firma Metrans se svou
flotilou lokomotiv Traxx řady 386
|
Zde začínáme: východní zhlaví Praha Libeň-horní. Pantograf
uhání směrem na Kolín, naše trať přechází vysokým mostem přes
Rokytku a stáčí se na jih.
Here we begin: the EMU goes direction to Kolin, the freight track
crosses the Rokytka creek on the high bridge.
|
|
Jsme asi 100m dále, ovšem cca 1,5km proti proudu Rokytky, které obchází
návrší v levé části obrázku dlouhým obloukem. Jak vidíte, trať
byla připravena na dvoukolejný provoz, ale pokud si pamatuji, na obrázku
v publikaci "Kniha o železnici" z předmnichovské
republiky byl také jenom jeden most pro jednu kolej.
Only 100 m from previous place, and the track crosses Rokytka again.
The bridge for the second rail was never established.
|
|
Ve výše uvedené publikaci byl obrázek zabírán zhruba z tohoto místa,
ale ty stromy tam nebyly.
Another viow to the bridge.
|
|
Most přes Rokytku s 475.111 dne 8.4.2000
Bridge over the Rokytka creek with 475.111 on April the 8th 2000. |
|
To samé místo, ten samý den: 121 se soupravou plošinových vozů
The same place, the same day: locomotion 121.
|
|
Lokomotiva řady 123 vyjíždí směrem na Kolín, nákladová spojka
vede vlevo.
The 123 locomotion on direction Kolin, the cargo railway to Malesice
stays left. |
|
Z vysokého náspu s mostem přes Rokytku se trať noří do tunelu pod
kopcem Tábor. Nejdřív však podjedeme výpadovku na Kolín. Ten nadjezd
je rovněž dimenzován velkoryse: pro čtyřproudovou silnici - ovšem,
ta už tady asi nepovede....
Vpravo od kolejí je vjezdové návěstidlo stanice Malešice.
The tunnel under the Tabor hill.
|
|
Toto je ústí tunelu z jižní (Malešické) strany. Stojím na druhé
koleji a ačkoliv koleje vedou odnikud nikam, nikomu těch pár metráků
kolejí nechybí...
The south mouth of the tunnel.
|
|
Panoramatický pohled z přejezdu nad zhlavím stanice Malešice směrem
k tunelu. Je zřetelně vidět, jak byla kdysi druhá kolej zaústěna.
Dvoukolejka vpravo vede do Běchovic, kolej vlevo na Nákladové
nádraží Žižkov.
The direction right to Bechovice, straight one to the tunell
under the Tabor hill, direction left to cargo terminal Zizkov.
|
|
Dolní Počernice, 31.12.2005 - trať z Běchovic směr Malešice.... |
|
Ačkoliv je sobota, panuje zde poměrně čilý ruch. Na čele nákladních
vlaků lze spatřit kde-co. Zde táhne soupravu vagónů na přepravu os.
automobilů dvojice 141.033 + 141.027 (ex. E499.1)
The northen end of the Malesice station. The 141.033 + 141.027 (ex. E499.1)
depart to Hloubetin.
|
|
Stanice Malešice - severní zhlaví. 363.077 najíždí na soupravu vagónů
s cementem na postrk.
The station Malesice with the E-lok 363.077.
|
|
Stanice Malešice - šestikolák s dlouhým uhelným vlakem.
The E-lok 181 in the station Malesice.
|
|
Kocour (čmeláček) 742 stojící ve stanici Malešice.
The diesel 742 (the Cat) in Malesice.
|
|
Pohled z Černokostelecké ulice na jih od nádraží Malešice. V pozadí
paneláky sídliště Skalka - Hostivař je nedaleko.
The south end of the Malesice station.
|
|
3 koleje od Malešic se větví: 2 doprava odbočují na Krč/Vršovice
(další větvení u stavědla IX), 1 doleva do Hostivaře.
The fork of the three rails from Malesice. The two to right direction
Krc/Vrsovice, the one left, direction Hostivar.
|
|
Dvoukolejka Hostivař - Vršovice uzavírá triangl, ve kterém se
rozprostírá divočina. Zlé jazyky tvrdí, že mokřina před námi je
bohatým rejdištěm vzácných obojživelníků - nikdo je zde neruší.
(Spojka Malešice - Hostivař v pozadí.)
The two rails-track from Vrsovice to Hostivar closes the west side of
the triangle.
|
|
Hostivařská strana trianglu - vlevo směr Vršovice, vpravo Malešice.
The view from the Hostivar side: left the rails to Vrsovice, right to
Malesice.
|
|
Humor ČD. |
|
Vjezdová návěstidla nádraží Hostivař: Prostřední návěstidlo
je umístěno na krakorci - to se již moc neužívá.
Entry to Hostivar station.
|
|
Triangl na straně Zahradního města (stavědla IX).
Na nadjezdu trať Vršovice - Hostivař s osobákem do Benešova.
On the bridge the train from Vrsovice to Hostivar and further on
Benesov.
|
|
363.060 |
|
Stavědlo IX - čekající 181.026+181.060+181.137
Z tohoto stavědla lze poslat vlaky z Malešic do Krče nebo na Vršovické
seřadiště. Směr z Hostivaře lze nasměrovat přes Strašnice - zastávka
do Vršovic nebo na Vršovické seřadiště.
Z Krče do Hostivaře to jde pouze úvratí přes Malešice.
Number IX junction - the directions west: Krc/Radotin and Vrsovice, the
diresctions east: Malesice and Hostivar.
|