Den Kozla 2004

Dráhy
Události
Převoz TGV
Jaroměř 2022
Vrchlabí 2022
Hrabačov 2022
Lužná 5.7.2022
TGV v Praze
Litomyšl 2022
Lužná 20.5.2022
Lužná 2019
Všudybylka
Výlet do Všetat
Čierny Balog 2019
Tisovec
Smíchov 15.9.2018
Sypáci - Řež
Jančurák se posral!
Smíchov 2017
ČHŽ 2016
ČHŽ 2015
Lužná 2014
Západní Expres
HeroldExpres 2014
Last Arriva
Arriva 23.9.2013
Sesuv pod lomem Dobkovičky
Orlík 2013
Karel I.
Děčín 24.9.2011
Masarykovo nádr.14.5.2011
M222.0
vinobraní Roudnice
JHMD 2010
Kozina 2010
Němka jede!
Vlak Sv.Jiří
Lužná 2009
Pouť na Říp
141 nedojela
JHMD 2008
Lužná 2008
Phone Hostivař
Na severu Prahy
JHMD2006
Setkání bejčků
Lužná 2006
Tišnov 2006
Setkání 2005
Lužná 2005
Komarek 25.5.05
Křivoklát
Měření mostu přes Seifertovu ulici v Praze u křižovatky U Bulhara 6.prosince 2004
Bratislava, 5.prosince 2004
Pendolíno
Párou krajem 2004
Hektor T 435.087
Lochovice 18.9.2004
Setkání parních lokomotiv řady 354
Lužná 2004
Den Kozla 2004
Bouřňák 2003
Albatros 2003
Košice 2003
Bouřňák 2002
Šlechtična II
Šlechtična
Vlečka na Orlík
Korytnická dojezdila
Mikuláš 1999
Nové údolí 1999
Salonní coupé
Mikuláš 1998
Zlonice,3.10.1998
Košice, 21.9.1998
Stříbrný šíp
Karlštejn 1998
Liberec 1980
Z cest

Roku 1870 popovické panství koupil František Ringhoffer, starosta Smíchova a zakladatel světoznámých průmyslových závodů (Nám, příznivcům drah je zejména znám smíchovský podnik, který dodával vagóny a vozové skříně nejenom do Rakousko-Uherska, ale zcela zdatně i na export). Postavil zde zcela nový pivovar, který vybavil špičkovou moderní technologií pocházející většinou z vlastních továren. Rok 1874, kdy byla uvařena první várka piva,  je základním datem novodobé historie Velkopopovického Kozla.

DSCF0335.jpg (45263 bytes) Pivovar - již tradičně - pořádá pro své příznivce a zákazníka Den Kozla - spojený s poznáním pivovaru i jeho výrobků . Letošní - dvanáctý - se konal 5.VI.2004.
P5010059.jpg (57166 bytes) Pro mne byla největším lákadlem "němka" 555.0153 v čele mimořádného vlaku z Prahy do Strančic a pak "pendly" mezi Strančicemi a V.Popovicemi.
DSCF0331b.jpg (67766 bytes) Druhým lákadlem byla samotná trať - vlečka do pivovaru nejdříve strmě stoupá od Strančic až k brněnské dálnici, kterou podjíždí a opět strmě klesá k pivovaru. Před pivovarem je klesání ještě spestřeno táhlým obloukem, kde se trať stáčí téměř o 180 stupňů.
DSCF0322.jpg (40440 bytes) DSCF0323.jpg (49293 bytes) Němka se přihnala od Prahy v obráceném postavení a s cca 20 minutovým zpožděním. Mírné přeháňky slibují, že stoupání ze Strančic bude opravdu akční.
DSCF0325.jpg (65718 bytes) DSCF0326.jpg (62698 bytes) Pohled na posunující němku prozrazuje 2 skutečnosti: plánovaný čas odjezdu do Popovic se dodržet nepodaří a stoupání vlečky je značné.
DSCF0327.jpg (53271 bytes) DSCF0328.jpg (44774 bytes) Rychlost 30km/h, pokud není překročena, tak je určitě naximálně využita. Strojvůdce ví, že výjezd do stoupání nebude žádná hračka.
PIC00005.jpg (28946 bytes) DSCF0329.jpg (49014 bytes) Zatímco vjezdové návěstidlo míjí s hrdostí mohutné lokomotivy, za předzvěst se jí dojet nepodaří. Stoupání a mokré koleje dokázaly své.
Vlak uvízl a vysvobození přichází ve formě "Veselé krávy" (714.012), která zatlačí a souprava se konečně sune žádaným směrem.
DSCF0337.jpg (63330 bytes) DSCF0338.jpg (59485 bytes) Mimořádný vlak zcela zaplnil kolejiště velkopopovického pivovaru. Aby se předešlo dalším problémům, 3 osobáky zůstávají v pivovaře.
DSCF0339.jpg (65249 bytes) DSCF0340.jpg (64606 bytes) Objet soupravu, připojit k soupravě, doplnit vodu, promazat... Strojvůdce i jeho pomocníci se rozhodně nenudí.
DSCF0343.jpg (57347 bytes) DSCF0346.jpg (55195 bytes) Konečně na trati... směr Strančice!
A vše nanovo... Akorát Veselá kráva Českých drah se vrací ke své práci.

Jako poděkování pořadatelům, ale i pro další informace něco odkazů:

Stránky www.kozel.cz. Mimo jiné obsahují i zajímavé historické fotografie. Kliknutím na obrázek "Pivovarská vlečka s lokomotivou řady 423.0" se přenesete na tyto stránky.
KHKD byl založen v roce 1981. Zabývá se záchranou a opravami historických kolejových vozidel. Prvním počinem byla záchrana a renovace parní lokomotivy 354.7152 z roku 1917 do vystavovatelného stavu. Sběratelskou činností byla vytvořena vlastní sbírka historických vozidel, kterou v současné době tvoří deset parních lokomotiv, dvě motorové lokomotivy, tři motorové vozy a více než 70 osobních a nákladních vozů.

Text a foto: Saša Káldy, 5.-6. června 2004