|
Na začátku 70-tých let jsem při svých cestách do Karlových
Var viděl za Hostivicemi podivný triangl. Jaksi mi neseděl stavební styl,
zcela jiný, než na tratích v okolí. Že tento triangl je součástí "železniční
objížďky" lze celkem snadno vyčíst z mapy - objíždí se západní část
ruzyňského letiště. Triangl leží na trati Podlešín - Hostivice (ČD 121).
Foto S.K. 1.5.2005 |
|
Středokluky v červnu 2006. Osobní doprava se již 2 roky
nekoná, ale na trati panuje čilý ruch. Jednu z důležitých komodit,
dopravovaných drahou, je vidět na obrázku.
Za zmínku stojí: levá kolej je odjezdová, zařazením "angličana" na koleji
vpravo se získalo vhodné zaústění vlečky z letiště.
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
Při pohledu na druhou stranu je dobře vidět, jak trať -
nyní vlečka na letiště - původně pokračovala. Vpravo odbočuje "objížďka"
kolem letiště.
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
Základ této stránky vzniknul 8.5.2003, při jedné z vycházek
za historickými památkami Okoř a Budeč. Od té doby byla stránka
několikrát doplňována. Výchozím oné trasy v roce 2003 byla
stanice Noutonice.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
U staniční budovy vyrostl za dobu existence trati mohutný
strom...
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Jarní zátiší - železniční přejezd u Noutonic.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Z roviny na sever od Prahy se dráha noří do údolí Zákolanského
potoka důmyslným obloukem přes jedno z bočních ůdolí. Po tomto
mostě u Starého mlýna (mezi Okoří a Kováry) překříží cestu a Zákolanský
potok...
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
V roce 2005 se most dočkal rekonstrukce a opravy
prostředního pilíře. Doufejme, že toto je důvod - a pouze dočasný -
zastavení osobní dopravy na trati.
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
Při pohledu na most v roce 2006 srdce zajásá: je jako nový!
Proč se ale opravuje most na trati se zastavenou osobní dopravou? Odpověď
nejspíš dává obrázek stanice Středokluky na začátku stránky.
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
Při pohledu na most po dokončené opravě jednoho napadá, jak
to měli naši předkové snadné - o co snáze se dráha fotila, když byla nová -
a příroda se s ní ještě tolik nekamarádila!
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
... a dále pokračuje údolím až do Zákolan. Ne mnoho měst
se může pochlubit dvěma železničními zastávkami. Zákolany ano.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Nedaleko centra následuje křížení s tratí 093 Kladno
- Kralupy nad Vltavou. Snažím se do objektivu natlačit všechny železniční
artefakty: pískáček, rychlostník, závory a samozřejmě most.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Projdu pod mostem k zastávce na Kralupské trati - a
víte, že to taky není špatný?
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Z trati Kralupy - Kladno ještě i v roce 2006 odbočuje
sjízdná - i když nepoužívaná - vlečka....
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
...do areálu s nejasným využitím a budoucností.
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
Když už jsme zde, chci se podívat k podlešínskému
viaduktu. Cestou zastavujeme v obci Koleč, kde u nádraží stojí vodárna
jako z pohádky o čarodějnici.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
V roce 2006 stojí vodárna v nezměněné podobě - byť více
skrytá pod vegetací - ale bývalá stanice přišla o všechny dopravní i manipulační
koleje s výjimkou průběžné - a tak stanice Koleč zůstává stanicí snad už jen
podle jména - vždyť tam už nic nestaví a dieselové lokomotivy vodu z vodárny
nepotřebují!
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
Železniční přejezd před obcí Třebusice: mechanické závory
jsou nahrazeny světlovým automatem, bývalá vechtrovna teď patří mysliveckému
spolku - a tak s trochou nostalgie fotím přežitek časů minulých.
Foto S.K. 17.6.2006 |
|
A zde je: podlešínský most. To už je ale na trati 110
Kralupy nad Vltavou - Most. Pod mostem jsou patrny zbytky tratě
Zvoleněves - Vinařice - Kladno. Část Zvoleněves - Vinařice byla zrušena
někdy v létech 80-tých.
Na konci mostu není na obrázku moc vidět mechanické odjezdové návěstidlo
a v pozadí nádraží Podlešín.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Železniční pánbů nás má rád: sice jsem už slezl ze
svahu, ze kterého jsem pořizoval předchozí snímek, ale posílá nám
na viadukt zajímavou barevnou kreaci brejlovce s nákladem.
V září 2003 vyšel v časopisu Dráha článek P.Čápa: Remotorizované
lokomotivy řady 752, ze kterého vyplývá, že ta "zajímavá
barevná kreace" je právě 752.001. Holt, chodí štěstí
dokola, .....
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Nádraží v Podlešíně má charakter předválečného
horského hotýlku.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Zajímavé je zhlaví ve směru na Slaný: jak to stavědlo
pod kaštany, tak mechanické odjezdové návěstidlo.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Zaskočíme ještě do Zvoleněvsi. Někde z tohoto zhlaví
odbočovaly koleje na Vinaříce.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
Cukrovar ve Zvoleněvsi již rozsáhlé vlečkové kolejiště
nepoužívá: nicméně je pěkně opraven a v kolejišti zůstala malá
remízka pro posunovací stroj.
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
A pohledem na železniční zátiší naše dnešní povídání
končíme. (květen 2003)
Foto S.K. 8.5.2003 |
|
... dodejme, že Zákolany leží též na trati 093, Kralupy
n.V.-Kladno
Zde zachycena lokomotiva ř. 753 na okraji Kralup.
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
Vjezdová předzvěst v Kralupech.
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
Otvovice
Souprava výsypných vozů OKD dopravovaná čtveřicí lokomotiv 753. V čele
753.708
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
... a závěr soupravy.
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
Stanice Zákolany na trati Kralupy - Kladno
Foto S.K. 15.10.2005 |
|
... a ještě kousek dál - stanice Brandýsek.
Foto S.K. 17.6.2006 |