TKPE


Dráhy
Dráhy české
Bechyňka
Tanvald-Kořenov
Vyšebrodka
úzké J.Hradec
Pacifik
Prokopáč
Orlík
denisak
Praha nákl.
Na severu Prahy
Praha - západ
TKPE
141.001
Libeň
Císařský mlýn
Podlešín
Bečov
Most u Červené
Týn a Temelín
Dívčice - Netolice
Lochovice
Bezdružice
Martinice
Česká Kamenice
vlečka Kyselka
Pitoresque
Kuchyně

TKPE - Turnau - Kralup - Prager Eisenbahn, česky Turnovsko-Kralupsko-Pražská dráha

15.října 1865 - slavnostní zahájení provozu
1.ledna 1883 - převzata Českou severní dráhou (BNB)
1.ledna 1908 - postátněna

070 Praha - Turnov

Knižní jizdní řád ve formátu PDF

092 Neratovice - Kralupy nad Vltavou

Knižní jizdní řád ve formátu PDF

Ideou vzniku dráhy bylo zřízení levného a výkonného spojení Prahy se severovýchodem Čech. Průmyslníci zase prosazovali připojení tratě z Turnova na Buštěhradskou dráhu v Kralupech s cílem dovozu kladenského uhlí. Navzdory této myšlence však k podpoře nové dráhy ze strany Buštěhradky nedošlo - vznikla zcela samostatná společnost.

186.jpg (38518 bytes)

Dobová pohlednice města Turnova - východiska dráhy. Pohlednice vznikla zřejmě zakomponováním vlaku s lokomotivou ř. 147 (kkStB)

zel902202.jpg (807947 bytes)

... a dobový pohled na turnovské nádraží

843.017 do Liberce.Turnov 1.10.2011
Bakov nad Jizerou. Motorový vůz řady 854 se blíží o zastávky Bakov n.J.-město
1.10.2011
854.001 v Bakově na mostě přes Jizeru

Jižní zhlaví nádraží Bakov nad Jizerou - se zříceninou hradu Zvířetice - na fotografii z konce 19.století.

DSCF0243.JPG (49665 bytes)

... a tentýž pohled ze 3.ledna 2004 - na vjezdu 854.023 z Prahy do Tanvaldu.

DSCF0246.JPG (46374 bytes)

Totéž místo o cca 7 minut později: rychlík z Nymburka do Rumburku vedený strtojem řady 843 (026?)

Oba vlaky připravené k odjezdu.

Opuštěná výtopna vBakově nad Jizerou.1.10.2011
Pohled od výjezdu z výtopny. Bakov nad Jizerou 1.10.2011.
Opuštěná výtopna vBakově nad Jizerou.1.10.2011.
Zhlaví doleva - směr Česká Lípa, dopravasměr Turnov.
Opuštěná výtopna vBakově nad Jizerou.1.10.2011.
Zhlaví doleva - směr Česká Lípa, dopravasměr Turnov.
Řídící vůz ABfbrdtn 80-29-206 v Bakově nad Jizerou 1.10.2011
854.213 - TOM - v Bakově nad Jizerou 1.10.2011

3.ledna 2004 14:25 - lokomotivní vlak ve stanici Bakov n/Jizerou - směr M.Boleslav

býv. strážní domek u osady Dalešice

Blížíme se k Boleslavi. 1.10.2011
Zřícenina Michalovického hradu nad tratí. 1.10.2011.
Odbočení trati 064 směr Dolní Bousov - Nová Paka.
1.10.2011
Vlečka přes most přes Jizeru.1.10.2011
Pohled z mostu vlečky směrem k boleslavskému zhlaví.
1.10.2011
Mladá Boleslav 22.10.2005 10:35

9502 Praha - Tanvald 854.035 (CAThrin)
R 942 Praha - Tanvald 749.006
6044 Nymbyrk - Ml.Boleslav město 810.?

Stanice M.Boleslav 3.ledna 2004 - cca 16:10

742.094 v Mladé Boleslavi 1.10.2011
753.757 v Mladé Boleslavi 1.10.2011
753.757 v Mladé Boleslavi 1.10.2011
854.004 (Miloš) v Mladé Boleslavi 1.10.2011
DSCF0266.jpg (63214 bytes) Stará vodárna v Mladé Boleslavi 2004?
Tatáž vodárna 1.10.2011 aneb nic netrvá v světě věčně...

V obci Vinec se trať vine úbočím nad řekou Jizerou a prochází pod zajímavým kostelíkem.

DSCF0230.JPG (876330 bytes)

Rychlík z Tanvaldu do Prahy na fotogenickém viaduktu u Krnska 3.ledna 2004

Most přes Labe u Neratovic, zničený před postupujícím pruským vojskem 27.7.1866 - nicméně již v době podepsaného příměří.

DSCF0227.JPG (856354 bytes)

... a jeho současná podoba 3.ledna 2004

Stanice Měšice 28.4.2012
854.002 v Měšicích 28.4.2012.
"Aha! Proto!" odpověděl fíra, když jsem mu sdělil, proč "na každém kilometru stojí alespoň 2 šotouši!" - no, prostě jízda Karla I.!
Kdysi nedílná část nádraží - dnes obtížně dosažitelný koutek pro úlevu.
Mně to nedalo - je to přece jen kousek mizející architektury!
28.4.2012
Už jede! Kdo? No Karel I. přece! 28.4.2012.
Čakovice, 854.004 - Miloš, 28.4.2012
Čakovice, 854.004 - Miloš, 28.4.2012
Čakovice, 854.004 - Miloš, 28.4.2012
Čakovice, 854.027 - Nikolka a 854.004 - Miloš, 28.4.2012
Čakovice, 854.027 - Nikolka, 28.4.2012
Čakovice, 854.027 - Nikolka, 28.4.2012
Čakovice, 854.033, 28.4.2012
Úžice 16.6.2013
Úžice 16.6.2013
Nový (poválečný) most přes Vltavu na výjezdu z Kralup směr Všetaty. Kralupy n.V. 12.11.2011
Most přes Vltavu v Kralupech 26.2.2015
Svážný pahrbek. Kralupy n.V. 12.11.2011
Nákladní seřadiště u pražského zhlaví. Kralupy n.V. 12.11.2011
Ruiny bývalé vodárny. Kralupy n.V. 12.11.2011
Ruiny bývalé vodárny. Kralupy n.V. 12.11.2011
Ruiny bývalé vodárny. Kralupy n.V. 12.11.2011
Ruiny bývalé vodárny. Kralupy n.V. 12.11.2011
Kralupy n.V. 29.6.2012
Natočení budov vzhledem k ose kolejiště dává tušit původní směr kolejí TKPE směrem k dnes již neexistujícímu mostu přes Vltavu.
Kralupy n.V. 29.6.2012
Natočení budov vzhledem k ose kolejiště dává tušit původní směr kolejí TKPE směrem k dnes již neexistujícímu mostu přes Vltavu.

Významnou částí dráhy je též zaústění do Prahy, v úseku od (dnešního) Černého Mostu vedeného společně s bývalou ÖNWB. Historicky končila na býv. nádraží Těšnov, v období 1.republiku Denisově nádraží.

Dějiny nádraží Těšnov jsou tak bohaté a materiálu se podařilo nasbírat tolik, že vydaly na vlastní webové stránky (též součást projektu Dráhy), na které se lze dostat http://drahy.wz.cz/denisak .

Literatura:

[1] Turnovsko-Kralupsko-Pražská dráha - 95 let, Vratislav Šimůnek, Železničář 22/1990

[2] Turnovsko-Kralupsko-Pražská dráha - 125 let, Vratislav Šimůnek, Železničář 24/1990