Ve stopách "železného oře"
Tak a teď trochu odborného výkladu. Možná se někteří
zasmějete, proč to, ovšem brzy vás přesvědčím o opaku. Už jsem se
mnohokrát setkal s otázkou: "Bratře, když ty lokomotivy prodáváš, můžeš
mi vysvětlit, jak to, že vlastně jezdí? A jak to, že lokomotiva utáhne tak
dlouhý vlak, který má určitě větší hmotnost než sama váží?"
Nejdříve jsem se těmto otázkám zasmál, ovšem pak jsem si uvědomil, že většina
lidí vlastně nic pořádného o lokomotivách neví (mimo toho, že jezdí po
kolejích). Takže teď se vám to podstatné pokusím v krátkosti vyložit.
|
|
Lokomotivy na našich tratích se dělí na tři hlavní skupiny - elektrické,
diesel-elektrické a motorové vozy. Elektrické lokomotivy jsou ty s
pantografem na střeše (to je ta ohnutá tyč). Mohou jezdit pouze na tzv.
elektrifikovaných tratích (to jsou ty, kde jsou nataženy dráty nad kolejemi)
a jejich monopolním tuzemský výrobcem je závod Škoda v Plzni. Motorové
vozy (naše známé motoráčky) vyrábí závod MSV Studénka. Ovšem my hlavně
známe diesel-elektrické lokomotivy. To jsou ty, které tahají osobní a nákladní
vlaky všude tam, kde není elektrifikace. Jejich hlavním výrobcem je ČKD
Praha.
A jak tahle diesel-elektrická lokomotiva vlastně funguje? Princip u všech
lokomotiv je stejný. Naftový motor roztočí trakční alternátor (to je
takové zařízení na výrobu elektrického proudu). Elektrický proud z alternátoru
putuje po kabelech do podvozku lokomotivy, kde jsou trakční elektrické
motory. Ty se roztočí a rozjedou lokomotivu. Proto se tomuto druhu lokomotiv
říká diesel (naftový motor) - elektrická (trakční alternátor a trakční
elektrické motory podvozku). Lokomotiva je tedy sice elektrická, ovšem pro svoji
funkčnost potřebuje naftu, kterou spaluje v naftovém motoru. Bez té se
nerozjede a komín těchto lokomotiv není nic jiného než výfuk, kterým odchází
zbytek spalin nafty (jako u auta).
Tak to jsme si vysvětlili, proč se lokomotiva rozjede. A teď k tomu, jak
to, že dokáže utáhnout těžký vlak s mnoha vagóny. To souvisí s tak zvaným
pojmem "tlak na nápravu". Co to je? Vysvětlení je jednoduché. Každé
vozidlo na kolejích má nějakou, zpravidla velkou hmotnost (váhu). Podle
hmotnost a užití vozidla pak konstruktér musí určit na kolika nápravách
(podvozcích) bude vozidlo (lokomotiva) stát. U nás máme v drtivé většině
dvoj, čtyř a šestinápravová vozidla (výjimečně se můžeme setkat s
vozidlem třínápravovým - to je rekonstruovaná lokomotiva řady T.211 a
pokud by vás to zajímalo, tak vůbec největší lokomotivou s počtem hnacích
náprav byl osminápravový typ "ČME 5" z ČKD, který se ovšem v počtu
pouhých 12 ks dodal do bývalého SSSR). Když hmotnost vozidla vydělíme počtem
náprav, vyjde nám číslo, které se jmenuje tlak na nápravu. U nás je
povolen maximální 22,5 tun (v každé zemi je to jiné, obecně to závisí
na kvalitě traťového svršku (to jest kolejí) - čím je lepší, tím je
povolen větší tlak). Z toho tedy vycházejí konstruktéři lokomotiv.
Většina čtyřnápravových lokomotiv (které se nejběžněji používají)
má hmotnost okolo 80 tun. No a dál už funguje obyčejná fyzika - tření
dvou kovových ploch o sebe. Styčná plocha ocelového kola podvozku a
kolejnice je minimální, tlak je tedy maximální a v tom tkví celý zázrak
toho, že lokomotiva o hmotnosti 80 tun uveze vlak třeba o hmotnosti 1000 tun.
Dojde, velmi laicky řečeno, k fyzikálnímu násobení výše uvedených
veličin, což má za následek to, že se vláček i s lokomotivou rozjede. Ať
žije fyzika a zemská přitažlivost (bez té by jsme se nehnuli z místa).
Poslední dotaz, který slyším na nádraží často, je: "Mají
strojvedoucí přidělenou stále jednu lokomotivu, nebo jezdí každý den na jiné?"
Odpověď na tuto otázku je trochu složitější. Určitě víte, že každé
lokomotivní depo má přidělen určitý počet lokomotiv různých typů,
podle toho jaké tratě a s jakou skladbou provozu obsluhuje. Na základě toho
jsou lokomotivy rozděleny do tzv. turnusových skupin, ve kterých obsluhují
(tahají) určité předem stanovené vlaky. Je to neustálý kruh (podle počtu
dnů). Některé turnusové skupiny, ve kterých jsou přiděleny stále
lokomotivy, mají také stálý okruh strojvedoucích. Jednu lokomotivu mají přidělenou
zpravidla tři strojvedoucí. Toto však není pravidlo, spíše je normální,
že s lokomotivami jezdí často i strojvedoucí jiných lokomotivních dep.
Existují lokomotivy, které za den najedou až 800 kilometrů a zajíždějí i
do zahraničí. Ty jsou pak řízeny i strojvůdci z cizích železnic. Otázka
"oběhu lokomotiv" je poměrně složitá, některá vozidla jsou v
depech vedena také jako záložní (ta většinou nejezdí v turnusech),
jiné lokomotivy se používají pouze jako posunovací v daném depu či nádraží.
Ovšem řečeno naší mluvou - každá lokomotiva má svůj domov - depo, kam
se dříve, či později, stejně jako lidé, nakonec vrátí.
podle svých "znalostí" a časopisu "Toulavý
kamarád" zpracoval Martin Šíla
srpen 1998